Recepcja to miejsce, które spotykać można w wielu typach obiektów, od przemysłu po kurorty wypoczynkowe. Jest to reprezentacyjny punkt, który odgrywa wiele ról. Począwszy od wspomnianej reprezentacyjnej, przez administracyjną, informacyjną, aż po często pomijaną, chodź niezmiennie istotną – tą związaną z bezpieczeństwem.

Recepcja to pierwsza linia frontu, gdzie obsługa ma kontakt z każdą pojawiającą się w obiekcie osobą. To miejsce, gdzie gości kieruje się do swoich destynacji oraz gdzie można zgłosić wszelkie nieprawidłowości. Recepcje i portiernie to zatem wielozadaniowe punkty, do których należy najczęściej:

  • przyjmowanie gości,
  • przyjmowanie bagażu,
  • udzielanie informacji,
  • wydawanie kluczy, kart dostępu, autoryzacji,
  • kontrola dostępu do poszczególnych części obiektu,
  • przechowywanie gotówki i innych wartości,
  • notowanie i raportowanie podejrzanych i niepokojących sytuacji,
  • odbieranie i przyjmowanie przesyłek,
  • instruowanie w przypadku wystąpienia nagłych wypadków.

Wpływ recepcji na bezpieczeństwo

Recepcjonista przy okazji pierwszego kontaktu z pracownikami, czy gośćmi może niemal natychmiast zauważyć ich niepokojące zachowanie, co samo w sobie może zapobiec eskalacji niepożądanych wydarzeń lub dać możliwość szybkiego zareagowania.

W przypadku jednoznacznych złych intencji osoby odwiedzającej obiekt to właśnie recepcjonista może zadecydować o niedopuszczeniu takiej osoby do dalszej części budynku lub podjąć inne kroki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa. Kiedy jednak wydarzenia zaczynają nabierać tempa i od decyzji recepcjonisty zależy, jaki bieg one przybiorą, bardzo ważne jest, czy jest to osoba należąca do zespołu ochrony obiektu lub, czy uzyskała odpowiednie przeszkolenie pod kątem bezpieczeństwa oraz ew. ochrony osób i mienia.

Odpowiednie przygotowanie na stanowisko recepcjonisty

Jeśli osoby obejmujące stanowiska na portierniach i recepcjach nie są członkami załogi ochrony, niezmiernie istotne jest przeprowadzenie z ich udziałem szkoleń pilotażowych pod kątem sytuacji podwyższonego zagrożenia i współpracy z agencją ochrony zabezpieczającą obiekt.

Nie można bowiem od osoby nieznającej lub niespodziewającej się potencjalnych zagrożeń ze strony osób wizytujących bądź doręczanych przesyłek oczekiwać, aby niebezpieczeństwo było rozpoznane i żeby zostały podjęte odpowiednie kroki. W takim przypadku możemy liczyć jedynie na intuicje i wyobraźnie recepcjonisty- co niestety jest słaba gwarancją bezpieczeństwa.

Właśnie dlatego posiadanie wykwalifikowanego personelu na tego typu stanowisku  w dużej mierze kształtuje przebieg wydarzeń w przypadku sytuacji podwyższonego ryzyka. Osoba o właściwych kwalifikacjach będzie w stanie szybciej i trafniej ocenić sytuację i podjąć decyzję o dalszych krokach. Będzie również w stanie poinstruować pozostałych członków zespołu, jak powinni się zachować, wezwać odpowiednie służby lub wsparcie ze strony fizycznych pracowników ochrony. Umiejętność zachowania zimnej krwi i zachowanie zdolności do logicznego myślenia to wyjątkowo istotne elementy, które powinny cechować pracownika recepcji.

Wykwalifikowany recepcjonista to większe bezpieczeństwo

Niepodważalnym faktem jest, że nawet najlepiej przeprowadzone szkolenie i pełnia motywacji ze strony pracownika nie zastąpią doświadczenia. To właśnie ono pozwala na natychmiastową i najtrafniejszą reakcję w przypadku rozwoju sytuacji niepożądanych.

Wbrew pozorom umiejętności miękkie, niezbędne do prowadzenia punktu recepcyjnego, jak i doświadczenie w ochronie osób i mienia są możliwe do połączenia. W ASCO Security oferujemy obsadę stanowisk portierskich i recepcyjnych wykwalifikowaną kadrą, znającą doskonale aspekty bezpieczeństwa osób i mienia. Do każdego obiektu staramy dobierać się stały zespół osób, który na nim pracuje. Naszych pracowników wyposażamy odpowiedni strój wymagany na obiekcie oraz niezbędne narzędzia pod względem zapewnienia bezpieczeństwa podczas pełnienia obowiązków recepcji; m.in. na stanowisku zawsze instalujemy własną radiolinię z pilotem napadowym oraz podstawowe środki ochrony osobistej. Zapewniamy pracowników z wysoką kulturą osobistą oraz, jeśli jest taka potrzeba, ze znajomością języków obcych.

Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy zwiększyć bezpieczeństwo Twojego obiektu.

Wróć do porad

Skontaktuj się z nami

ASCO Security Sp. z o.o.
ul. Szybowcowa 31
54-130 Wrocław
Nip: 894 310 61 82

Biuro obsługi klienta
ul. Krupnicza 13
tel. +48 71 79 07 777
fax +48 71 79 07 801
e-mail: bok@ascosecurity.pl

Sekretariat
tel. +48 71 79 07 700
fax +48 71 79 07 801
e-mail: biuro@ascosecurity.pl